23.4.15

Ja edelleen!

Ja edelleen, helposti havaittavaa, "kilpailukyvyn" paranemista on nähtävissä hampurilaisissa. Kun kyseinen tuote aikoinaan Suomen markkinoille tuli, se oli liki 12 cm leveä leipä ja senttiä paksu pihvi, juhlavilla höystöillä, sitä ei kerta haukulla vatsaansa saannut. Kilpailukykyä on parannettu, sama hampurialainen myydään nyt, ensin tuplana, ja jo triplanakin. Leipä on kaventunu 9 cm, pihvi ohentunu 3 milliin ja sillä lailla. Nämä on niitä helposti tavallisen kansalaisen, aikuisen havaittavissa olevaa. Mutta kuten sanottu, alalla kuin alalla tapahtuu vastaavaa ja kansa köyhtyy. Suuryritykset ostaa tuottoisat innovatiot ja markkinalueet, turvatakseen, oman kilpailukykynsä. Kilpailu keskittyy ja kasaa, jättäen ihmiset toimettomiksi oman elämänsä rakentamisessa, vaikka tietoa, taitoa ja tekniikkaa tuottaa tarvittava lähempänä ihmistä olisi.

Ei kommentteja: